Репутація – основний актив аудиторської фірми. Саме на неї звертають увагу клієнти, обираючи компанію для співпраці. Що ще важливо для потенційного замовника?
Добре ім’я
Довіра до аудиторської фірми формується тривалий час. Прискорити цей процес може відоме ім’я. «Великій четвірці» апріорі довіряють, бо з її репутацією працюють уже понад сотню років, і ця робота не припиняється й сьогодні. Відділи піарників, фахівців із комунікацій регулярно «відбілюють» репутацію «четвірки», якщо вона потрапляє репутаційний скандал. Те саме роблять й інші аудиторські компанії, розуміючи, що добре ім’я – це основа їхнього бізнесу.
Українським аудиторським фірмам, які ще не долучилися до професійних міжнародних мереж, асоціацій та альянсів, перед прийняттям такого рішення слід ретельно проаналізувати свою діяльність, аби не нашкодити репутації. Рішення лишатися під власним брендом також має право на існування. У такому разі доведеться докласти більше зусиль для завоювання довіри, але не доведеться відповідати за чужі репутаційні помилки.
Роки на ринку
Як відомо, компанії «великої четвірки» сформувалися внаслідок низки злиттів та поглинань, що відбувалися упродовж ста років. Період діяльності швейцарських банків, яким довіряють свої статки багатії з усього світу, налічує близько 200 років. Тривалий час роботи на професійній арені – хороший внесок до репутаційного капіталу аудиторської фірми. Ветеранам ринку, які пережили різні події і втримали свій бізнес, довіряють. Тож якщо аудиторська фірма працює довго, у комунікаціях із цільовою аудиторією варто акцентувати на цьому увагу.
Водночас це зовсім не означає, що новачкам в аудиті не місце. У нашій країні, де цінується все нове, якраз можна зіграти на молодості, новизні, свіжості. Правильне позиціонування та меседж додасть ваги репутаційному капіталу новоствореної аудиторської фірми.
Клієнти та успішні проєкти
Хоча аудитори мусять дотримуватися конфіденційності й не хизуватися гучними іменами своїх клієнтів, на їхніх сайтах, у презентаціях і комерційних пропозиціях така інформація є. Імениті клієнти – це, звісно, важливо, але для репутації набагато краще надати їм професійні послуги. Згадайте історію із ПриватБанком. Відома аудиторська компанія PwС не побачила помилок у звітності не менш відомого клієнта перед його націоналізацією, що стало приводом для серйозного репутаційного скандалу. Нацбанк навіть заборонив аудиторській фірмі перевіряти банківські установи. Розпочалася тривала судова тяганина, а PwС довелося тримати репутаційний удар.
Підтверджені можливості
У всьому світі аудит – регульований вид професійної діяльності. Не є винятком і Україна. Слід нагадати, що відповідно до Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» суб’єкти аудиторської діяльності можуть надавати аудиторські послуги лише після включення до Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності. Реєстр є публічним, оприлюднюється і підтримується в актуальному стані в мережі Інтернет на вебсторінці Аудиторської палати України. Відомості, що містяться в Реєстрі, є відкритими і загальнодоступними з можливістю цілодобового вільного доступу та копіювання. Право перевіряти підприємства, що становлять суспільний інтерес, для прикладу, мають лише ті аудиторські фірми, що включені до відповідного реєстру, і це, звісно, на користь репутації фірми.
Аудиторська фірма мусить також пройти перевірку контролю якості, яку здійснює Інспекція із забезпечення якості Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю та аудиторською палатою України (залежно від категорії аудиторської фірми). Успішне проходження такої перевірки – це також вагомий внесок до репутаційного капіталу й формування довіри до аудиторської фірми.
Європейські інституції, представлені в Україні, зокрема Європейський банк реконструкції та розвитку, допускає до перевірок своїх проєктів лише ті аудиторські фірми, що входять до тридцяти найбільших за рівнем доходу професійних мереж та асоціацій за версією Accountancy Age та є членами Форуму фірм IFAC – асоціації міжнародних мереж аудиторських фірм, що виконують міжнаціональні аудити. Досягти таких здобутків досить непросто, тож фірмам, яким це вдалося, за замовчуванням довіряє багато клієнтів, бо їх репутаційний капітал досить переконливий.