Квасі Квартенг (Kwasi Kwarteng), міністр з питань бізнесу, енергетики та промислової стратегії Великобританії, розпочав капітальну модернізацію британського аудиторського сектору, яка має на меті нівелювати домінування «великої четвірки» та збільшити підзвітність директорів великих компаній.
В інформаційному документів, що складається із 232 сторінок, Квартенг виклав низку реформ в галузі аудиту, спрямованих на захист робочих місць, уникнення банкрутства компаній та підвищення репутації Великобританії як країни, привабливої для інвестування. ПАБУ звернула увагу на цей важливий для аудиту документ та переклала його для ознайомлення усіх учасників ринку аудиторських послуг України.
Розмови про реформування аудиту ведуться вже протягом декількох років. Потреба у трансформації аудиту назріла після того, як низка великих компаній зазнали краху. У результаті цього було створено декілька незалежних оглядів аудиторського ринку (рекомендації Управління з питань конкуренції та ринку (CMA), звіт Брайдона, Кінгмана).
Основні пропозиції, викладені в документі
- Великі компанії повинні наймати меншу фірму-«претендента», щоб проводити значну частину свого щорічного аудиту, послаблюючи позиції відомих аудиторів, які наражають ринки на ризики. Такий крок стимулюватиме створення робочих місць та сприятиме зміцненню позицій невеликих аудиторських фірм по всій країні.
- «Велика четвірка» може зіткнутися з обмеженням своєї частки на ринку і проводитиме аудит щонайбільше 350 найбільших компаній, якщо ситуація з конкуренцією в цьому секторі не покращиться.
- Новий регулятор, Орган з питань проведення аудиту, звітності та управління (ARGA), який зможе здійснювати нагляд за найбільшими компаніями, що не зареєстровані на біржі, а також за фондовим ринком, також матиме повноваження розподіляти аудиторську та неаудиторську функцію аудиторських фірм, щоб зменшити ризик будь-яких конфліктів інтересів, які можуть вплинути на якість аудиту, який вони надають.
Квартенг зауважив: «Відновлення ділової впевненості, а також довіри людей до бізнесу є вирішальним для відновлення нашої економіки після пандемії.
Банкрутство великих компаній має значні наслідки: втрата робочих місць та тягар, який лягає на плечі британських платників податків. Після масштабних крахів компаній, таких як Thomas Cook, Carillion та BHS, стало ясно, що британський режим аудиту необхідно модернізувати пакетом розумних пропорційних реформ.
Відновивши довіру до нашого режиму корпоративного управління та заохочуючи більшу прозорість, ми забезпечимо інвесторам ясність та визначеність, закріпимо позицію Великобританії як найкращого місця у світі для ведення бізнесу та захистимо робочі місця по всій країні».
Зусилля зі зміцнення довіри інвесторів та громадськості до аудиту
- Будуть запроваджені нові зобов’язання з підготовки звітності як для аудиторів, так і для директорів щодо виявлення та запобігання шахрайства. Правління мусить встановити, які системи внутрішнього контролю вони мають, а аудитори – виявляти проблеми.
- Аудит також зможе вийти за межі фінансових результатів компанії, аби оцінити більш широкі показники діяльності, у тому числі ключові кліматичні цілі, щоб гарантувати повну інформованість інвесторів та інших зацікавлених сторін і притягнення компаній до відповідальності, оскільки Великобританія прагне мінімізувати свій внесок до змін клімату до 2050 року.
- Новий регулятор буде підкріплений законодавством, фінансуватиметься за рахунок обов’язкового збору з промисловості та матиме набагато ширші повноваження щодо забезпечення дотримання стандартів. Наприклад, там, де трапляються серйозні проблеми, ARGA зможе змусити компанії змінити деякі аспекти своєї діяльності і переробити баланс без необхідності звертатися до суду.
У межах реформ Квартенг прагне збільшити відповідальність директорів найбільших компаній Великобританії за недбале виконання своїх обов’язків.
- Директори великих підприємств можуть зіткнутися зі штрафами або відстороненням від виконання функцій у разі виявлення серйозних помилок – плутанина з рахунками, приховування важливої інформації від аудиторів або створення можливостей для шахрайства.
- Відповідно до Кодексу корпоративного управління Великобританії можна очікувати, що компанії впишуть у контракти директорів, їм доведеться повернути бонуси за два роки роботи у випадку краху компанії або серйозних недоліків у виконанні функцій, таким чином відмінивши «винагороду за помилки».
- Великі підприємства повинні бути більш прозорими щодо стану своїх фінансів, аби мати можливість не виплачувати дивіденди та премії у час, коли існує ризик неплатоспроможності. Директори також публікуватимуть щорічні «заяви про стійкість», де описується, як їхня організація пом’якшує короткострокові та довгострокові ризики, заохочуючи своїх директорів зосередитися на довгостроковому успіху компанії та розглянути такі ключові питання, як вплив кліматичних змін.
Керівники груп, що проводили огляди аудиторського ринку, надали свої коментарі щодо інформаційного документа. Дональд Брайдон (Donald Brydon) зауважив: «Я вітаю консультації уряду та задоволений тим, що вони прийняли основні принципи та більшість рекомендацій мого Огляду за 2019 рік. Я закликаю всіх учасників звернути увагу на важливі деталі цього документа. Необхідність просування цих реформ залишається нагальною».
Джон Кінгман (John Kingman) сказав: «З моменту публікації мого звіту у 2018 році вже багато було зроблено для посилення регулювання британського аудиту, звітності та управління під новим керівництвом FRC. Найважливішою проблемою є встановлення правового статусу та повноважень регулятора. Тому я вітаю консультацію уряду та сподіваюся на те, що досить скоро вона буде підкріплена законодавчими діями».
Генеральний директор CMA Андреа Косчеллі (Andrea Coscelli) прокоментував: «Ми підтримуємо прагнення уряду відновити довіру до аудиту через впровадження цих реформ. Консультація містить багато хороших пропозицій, які відображають рекомендації CMA, які в разі закріплення на законодавчому рівні допоможуть покращити стан та якість аудиторського ринку.
Зрештою, ці реформи повинні оцінюватися за їх результатами, тому ми також раді, що уряд має намір взяти резервні повноваження, аби піти далі нинішніх пропозицій, якщо вони не забезпечать глибоких змін, необхідних для виправлення цього зламаного ринку».